COM-MA
Communicatieadvies op maat voor apotheekmedewerkers in de poliklinische apotheek: ontwikkeling en implementatie van een online feedback instrument (COM-MA)
De apotheek is een goede plaats om geneesmiddel-gerelateerde problemen te voorkomen, te signaleren en te bespreken. Echter, de communicatie is niet altijd optimaal en ook weinig patiëntgericht. In dit project ontwikkelt het NIVEL, samen met het Centrum voor Patiënt en Geneesmiddel en de Universiteit Utrecht, een online feedback interventie om de communicatievaardigheden van apotheekmedewerkers te verbeteren (COM-MA) om zodoende een patiëntgerichte communicatiestijl te stimuleren. Dit moet leiden tot betere signalering van geneesmiddel-gerelateerde problemen met als uiteindelijk doel om incidenten als gevolg van verkeerd geneesmiddelgebruik te voorkomen. Het NIVEL voert de test van het COM-MA instrument uit in drie poliklinische apotheken. Daar hoort ook een evaluatie bij met het oog op grootschaliger implementatie door het Centrum Patiënt en Geneesmiddel na afloop van het project. Binnen dit project wordt samengewerkt met vertegenwoordigers van beroeps- en patiëntenorganisaties.
Contactpersoon CPG: Sonja Brouwer-van Hout (info@patientengeneesmiddel.nl)
Contactpersoon NIVEL: Marcia Vervloet (M.Vervloet@nivel.nl)
TRIAGE
TRIAGE in de apotheek: signaleren en helpen oplossen van medicatie-gerelateerde problemen
Problemen met medicatiegebruik komen vaak voor. Apotheekmedewerkers kunnen helpen deze problemen op te lossen. In dit project ontwikkelt het NIVEL, in samenwerking met onder andere Benu apotheken en het Centrum voor Patiënt en Geneesmiddel een patiëntgericht triage-instrument (TRIAGE) voor gebruik in de apotheek.
TRIAGE heeft 2 onderdelen: (1) een set vragen, waarmee medicatiegerelateerde problemen en oorzaken bespreekbaar gemaakt worden; (2) een overzicht met passende vervolgacties. Een begeleidingscommissie, met onder andere patiënten, apotheekteamleden en communicatie-experts, levert input. Het NIVEL test het instrument op ervaren meerwaarde/tevredenheid en goed geneesmiddelgebruik onder 100 volwassen gebruikers van cardiovasculaire medicatie in 10 apotheken.
Het project levert een in de praktijk getest TRIAGE-instrument op met praktische handvatten voor het doen van een goede triage: bepalen wie (na)zorg het beste kan bieden en welke (na)zorg past bij de patiënt. Het CPG zal – na afloop van het project – ondersteuning bij de implementatie van dit instrument aanbieden.
Contactpersoon CPG: Sonja Brouwer-van Hout (info@patientengeneesmiddel.nl)
Contactpersoon NIVEL: Marcia Vervloet (M.Vervloet@nivel.nl)